Logowanie

Logowanie za pomocą Centralnej Usługi Uwierzytelniania PRz. Po zakończeniu pracy nie zapomnij zamknąć przeglądarki.

Strona główna > Formularz

783. Sposób hamowania pojazdu, zwłaszcza szynowego dużej prędkości i układ hamowania do stosowania tego sposobu.

Opis rozwiązania:
Rozwiązanie polega na zastosowaniu turbin zintegrowanych ze strukturą pojazdu do odzysku energii kinetycznej strumienia powietrza i zwiększenia efektywności hamowania pojazdu, szczególnie przy dużej prędkości ruchu (początkowa faza hamowania). Energia uzyskiwana w ten sposób może być gromadzona w akumulatorach elektrycznych. Turbiny wiatrowe umieszczone są wewnątrz owiewki umieszczonej na pojeździe szynowym lub wewnątrz pudła głowicy zespołu trakcyjnego. Turbiny współpracują z hamulcem aerodynamicznym, Za turbiną może być umieszczony układ kierownic stanowiących konstrukcyjny element nośny. Wlot powietrza udrażniany jest poprzez uniesienie/opuszczenie pokrywy lub obrót kierownicy-żaluzji.

Korzyści:
- Wolniejsze zużycie kół napędowych; - Zmniejszenie kosztów eksploatacyjnych pojazdu; - Zmniejszenie zapotrzebowania na energię dzięki odzyskowi energii kinetycznej ze strumienia powietrza opływającego pojazd; - Rozwiązanie jest przyjazne środowisku; - Wdrożenie nie wymaga stosowania specjalnego oprzyrządowania.

Rekord w RegisterPlus: LINK

Ulotka do pobrania:  

Twórca/Twórcy:
Piotr Strzelczyk

Data zgłoszenia:
2013-06-17

Numer zgłoszenia:
P.404338

Data udzielenia patentu:
2017-07-04

Numer prawa wyłącznego:
227590

Nagrody:

POLITECHNIKA RZESZOWSKA im. Ignacego Łukasiewicza; al. Powstańców Warszawy 12, 35-959 Rzeszów
tel.: +48 17 865 11 00, fax.: +48 17 854 12 60
Administrator serwisu:
Deklaracja dostępności | Polityka prywatności