783. Sposób hamowania pojazdu, zwłaszcza szynowego dużej prędkości i układ hamowania do stosowania tego sposobu.
Opis rozwiązania:Rozwiązanie polega na zastosowaniu turbin zintegrowanych ze strukturą pojazdu do odzysku energii kinetycznej strumienia powietrza i zwiększenia efektywności hamowania pojazdu, szczególnie przy dużej prędkości ruchu (początkowa faza hamowania). Energia uzyskiwana w ten sposób może być gromadzona w akumulatorach elektrycznych. Turbiny wiatrowe umieszczone są wewnątrz owiewki umieszczonej na pojeździe szynowym lub wewnątrz pudła głowicy zespołu trakcyjnego. Turbiny współpracują z hamulcem aerodynamicznym, Za turbiną może być umieszczony układ kierownic stanowiących konstrukcyjny element nośny. Wlot powietrza udrażniany jest poprzez uniesienie/opuszczenie pokrywy lub obrót kierownicy-żaluzji.
Korzyści:
- Wolniejsze zużycie kół napędowych; - Zmniejszenie kosztów eksploatacyjnych pojazdu; - Zmniejszenie zapotrzebowania na energię dzięki odzyskowi energii kinetycznej ze strumienia powietrza opływającego pojazd; - Rozwiązanie jest przyjazne środowisku; - Wdrożenie nie wymaga stosowania specjalnego oprzyrządowania.
Rekord w RegisterPlus: LINK
Ulotka do pobrania:
Twórca/Twórcy:
Piotr Strzelczyk
Data zgłoszenia:
2013-06-17
Numer zgłoszenia:
P.404338
Data udzielenia patentu:
2017-07-04
Numer prawa wyłącznego:
227590
Nagrody: