1058. Dźwigar mostowy kompozytowo-betonowy

Opis rozwiązania:
Przedmiotem wynalazku jest dźwigar mostowy kompozytowo-betonowy mający zastosowanie jako element konstrukcyjny obiektów mostowych oraz system monitorowania obiektów mostowych z wykorzystaniem takiego dźwigara.

Korzyści:
Obiekty mostowe o konstrukcji przęseł z dźwigarów hybrydowych w sposób optymalnych łączą powszechnie znane zalety kompozytów FRP jak trwałość, wytrzymałość, lekkość, z zaletami betonu, takimi jak sztywność, niski koszt oraz plastyczny sposób niszczenia. Inteligentne łączenie tych zalet oraz wbudowanie systemu monitorowania ich stanu technicznego oraz kontroli przeciążeń mostu już wkrótce może spowodować, że ten rodzaj drogowych dźwigarów zdobędzie dużą popularność w budowie obiektów mostów mostowych w ciągu dróg publicznych krajów wysoko rozwiniętych. W szczególności w sytuacji, gdy starzejąca się infrastruktura drogowa, czy też zagraża bezpieczeństwu jej użytkowników. Zintegrowanie z dźwigarem systemu monitorowania poprzez zastosowanie czujników wbudowanych w strukturę wewnętrzną materiału, z którego jest zbudowany, umożliwi ciągłą w czasie analizę bezpieczeństwa konstrukcji całego mostu, zarówno w kontekście upływającego czasu i wynikającego stąd postępującego procesu destrukcji materiałów, zmieniających się oddziaływań mechanicznych i niemechanicznych, pojawiających się defektów, jak i chwilowych oddziaływań wynikających z przejazdu pojazdów ponadnormatywnych. Objęcie monitoringiem wszystkich mostów wznoszonych przy zastosowaniu dźwigarów hybrydowych umożliwi zbudowanie sieci systemów monitorowania. Wyniki pozyskiwane z pomiarów dostarczą unikalnych w skali świata informacji na temat pracy konstrukcji hybrydowych w różnych warunkach eksploatacji. Umożliwią natychmiastowe reagowanie służb utrzymania na pojawiające się w czasie eksploatacji usterki. Integracja systemu monitorowania z dźwigarem pozwoli na: wykorzystanie przy ich projektowaniu analizy ryzyka, co z kolei przełoży się na optymalizację konstrukcji i wynikające z niej oszczędności finansowe przy zachowaniu tych samych parametrów związanych z bezpieczeństwem konstrukcji; możliwość odczytu i rejestracji odkształceń, temperatury, a także deformacji pionowych i poziomych dźwigara obiektu mostowego.

Rekord w RegisterPlus: LINK

Ulotka do pobrania:  

Twórca/Twórcy:
Łukasz Bednarski
Rafał Sieńko
Tomasz Siwowski
Mateusz Rajchel

Data zgłoszenia:
2019-03-18

Numer zgłoszenia:
P.429296

Data udzielenia patentu:
2023-09-07

Numer prawa wyłącznego:


Nagrody: